woensdag 3 augustus 2011

Welk CMS kiezen: Magento Go, Magento, Shopify enz

Je wilt je webshop constant kunnen updaten en functionaliteiten kunnen toevoegen als je groeit. De blueprint van je site is het CMS. Dat is de tool waarmee je website wordt opgebouwd en ingedeeld in tekst, afbeeldingen en functionaliteiten zoals bijvoorbeeld afrekenen met iDeal. Ik heb behoorlijk wat ervaring met verschillende CMS'sen en dacht dat de keuze voor mij dan ook makkelijk te maken was. Toch viel dat nog tegen...

Op aanraden van onze webdeveloper keken we in eerste instantie naar kant-en-klare oplossingen zoals MagentoGo en Shopify. Ons oog viel op Shopify. Het is een platform waarbij je de templates en de functionaliteiten kunt uitkiezen en dus minder programmeeruren nodig hebt. Programmeurs zijn dure jongens. Dit leek dus een goede optie. Een nadeel van Shopify is dat je een percentage moet afdragen over de omzet. Je begint met 2%. Behoorlijk dus. Teveel vonden wij.


MagentoGo leek een goede tweede optie. Je neemt een soort jaarabonnement en spreekt af hoeveel producten je gaat verkopen. Meer producten betekent een duurder abonnement, dat soort dingen. De helpdesk is super snel, allemaal top. Totdat ik in een blog las dat de iDeal plug-in zoals wij in Nederland die kennen (iDeal heeft nl ook een creditcard betaal module) niet toepasbaar is in MagentoGo. Dat was wel even balen want we waren eigenlijk al aan de slag gegaan. Ik ben niet de specialist maar ik ben wel verantwoordelijk voor wat ik aanschaf. De informatie is beschikbaar, zorg dat je weet wat je koopt. Uiteindelijk heb ik de volgende dag mijn geld terug gestort gekregen en besloten we de webshop from scratch op te bouwen in Magento zelf.

Magento from scratch betekent dat je zelf hosting moet regelen. Zorg ervoor dat je hosting regelt bij een specialistische partij in het CMS dat je gebruikt. In mijn geval dus Magento hosting. Bekijk de verschillende partijen, prijzen, voorwaarden. In het begin lijkt het allemaal niet zo belangrijk als je site er 's nachts een keer uit ligt. Als je groeit, worden dit soort voorwaarden steeds belangrijker. Het is goed om daar van de get go rekening mee te houden.
Daarnaast betekent het meer programmeeruren maar ook meer zeggenschap. De homepage is al bijna af. Echt super kick om iets tastbaars te zien na al die tijd.

Als je zelf twijfelt welk CMS bij jouw wensen en eisen past: kijk eens bij Eduvision op Facebook. Je kunt daar allerlei webinars volgen en zo meer wegwijs worden in dit landschap. Daarnaast kun je ook webinars volgen over online marketing. Beperk je niet tot deze partij want het is slechts één mening natuurlijk. Zie het als een beginpunt.

Succes! En als je vragen hebt, contact me gerust of laat een reactie achter. Ik zal je proberen te helpen.

2 opmerkingen:

  1. We zijn op zoek naar een meertalige (alle elementen) CMS voor dropshipping, waarbij een klant een order kan plaatsen met verscheidene produkten van verschillende door ons geselekteerde leveranciers die van verschillende landen kunnen zijn. We willen geen Open Source gebruiken of opbouwen from scratch. Het zou ideaal zijn om real-time verzendkosten, duties en belastingen te hebben, via een grote verzender, en ook de mogelijkheid tot apps voor mobiele apparaten, maar dat lijkt veel gevraagd. Heb jij suggerenties?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind magentoGo ook erg goed. Met name een goede klantenservice is erg belangrijk en dit is bij vele andere aanbieders bij lange na niet van hetzelfde niveau!

    BeantwoordenVerwijderen